Gebruik bekertjes

Geplaatst op 24 mei, 2023

Sinds de coronacrisis drinken we bij het Heilig Avondmaal de wijn niet meer uit één of twee gemeenschappelijke beker(s), maar is er voor ieder een afzonderlijk bekertje. Eerder dit jaar hebben de kerkenraden besproken of dit blijvend zal zijn of dat we weer samen uit dezelfde beker zullen gaan drinken. Voor beide keuzes zijn argumenten te noemen, die in de vergadering zijn gedeeld. Hoewel allerlei beperkende maatregelen gelukkig weer zijn opgeheven, heeft de coronacrisis wel extra bewustheid en gevoeligheid gebracht voor besmettingsrisico’s en hygiëne (ook voor andere virussen). In de gemeenten zullen verschillenden zich behoorlijk bezwaard voelen om weer de één na de ander uit dezelfde beker te drinken. We willen niet dat dit een hindernis zal zijn voor de deelname aan en beleving van het avondmaal.

De kerkenraden hebben daarom besloten nu verder te gaan met individuele bekertjes of cups. Daarvoor zijn speciale glazen cupjes aangeschaft, die in een mooie zilverkleurige houder passen. Aan de tafel geeft u deze houder aan elkaar door, waarna u er voor uzelf een bekertje van af neemt. De houder met cupjes is vooraf afgedekt. Van een afzonderlijk bekertje hoeft geen deksel meer worden afgedraaid. Dit avondmaalsgerei met kleine bekertjes was in andere landen al gebruikelijk, lang vóór de coronacrisis.

De verschillende leden van Christus vormen aan de Tafel één lichaam, zoals vele druiven worden samengeperst tot één drank. De ene Heere, als de Bron van nieuw leven, deelt de tekenen van Zijn lichaam en bloed via Zijn dienaren aan al Zijn gelovigen. Ook wanneer de wijn wordt verdeeld in afzonderlijke bekertjes, belijden we de eenheid in Christus. Zo bewijzen we ook de broederlijke liefde aan elkaar, omwille van onze Zaligmaker.