Noodhulp Colombia

Geplaatst op 03 mei, 2022

Op zondag 8 mei wordt in onze gemeente een noodhulpcollecte voor Project 10 27 gehouden. De opbrengst is bestemd voor de hulpverlening aan Venezolaanse vluchtelingen in Colombia. Colombia heeft afgelopen jaren meer dan 1,7 miljoen vluchtelingen uit Venezuela opgenomen. Velen van hen leven in grote armoede en onder onveilige omstandigheden. De kerk wil deze kwetsbare mensen graag voorzien van voedsel, onderdak en praktische hulp.

Venezuela gaat gebukt onder een grote crisis. Er is weinig te eten en het leven is moeilijk. Al zo’n 5 miljoen mensen hebben huis en haard moeten verlaten en een groot deel van hen is, ondanks de coronacrisis, terechtgekomen in buurland Colombia.De vluchtelingen wonen vaak in illegale nederzettingen en gaan gebukt onder veel criminaliteit en bendegeweld van drugskar­tels. Zeker in de grensgebieden zijn veel zwervers en daklozen. Er is ook veel sprake van huiselijk geweld en (kinder)misbruik.

De GZB wil de kerk in Colombia steunen in haar initiatieven om deze kwetsbare mensen in nood te helpen. Voor € 50 krijgt een gezin van vier personen voor een week boodschappen. Voor € 100 kan voor hen een maand huur worden betaald. Een goede deken om een vluchteling de koude nacht te kunnen laten doorkomen kost € 20. Met uw gift helpt u mee!