Collecteren tijdens de dienst

Geplaatst op 28 juni, 2022

We hebben besloten om de collecte haar plaats in de liturgie weer terug te geven. Bij het zingen tussen de schriftlezing en de preek zullen de diakenen en kerkrentmeesters de collectezakken door de banken laten gaan.

Vanaf het begin van de christelijke kerk is het delen van geld en goed een belangrijk onderdeel geweest van het gemeenteleven (Hnd.2:44-45; Hnd.4:32-34; enz.). Uit 1 Korinthe 16:1-2 blijkt dat de apostel de gemeenten opdroeg om op elke eerste dag van de week een geldbedrag af te zonderen, ook voor noden buiten de eigen plaats. De Heidelbergse Catechismus noemt de christelijke handreiking voor de armen zelfs een reden om trouw naar de kerk te gaan (Zondag 38). In dankbaarheid voor Gods genade krijgt dit geven daarom als ‘dankoffer’ een vaste plek in de eredienst. Het gaat immers niet alleen om woorden, maar ook om daden.

Overigens waarderen we het zeer dat de gemeente tijdens de coronacrisis goed is blijven geven, ook digitaal en via regelmatige overboekingen.