Welkom in de kerk

Geplaatst op 26 mei, 2020

Binnenkort mogen we met een beperkt aantal mensen per dienst weer samenkomen in de kerk. Voor juni is het maximum gesteld op dertig aanwezigen. Het is de bedoeling dat we met Pinksteren nog gezamenlijke (online-)diensten houden en vanaf zondag 7 juni ook weer samenkomen in Kerkwijk (onder voorbehoud). De maand juni is een proefperiode voor de maatregelen die we in acht moeten gaan nemen. U kunt zich aanmelden en dan wordt er een indeling gemaakt wie er in welke dienst wordt verwacht. Verspreid over acht zondagse diensten in juni kunnen veel gemeenteleden ten minste één dienst weer in de kerk meemaken. We willen u en jullie hier heel hartelijk voor uitnodigen!

Aanmelden kerkdiensten
Op de website vindt u voor beide gemeenten een formulier om zich op te geven voor een kerkdienst in juni (ikwilnaardekerk). Als het gebruik van de website voor u lastig of niet mogelijk is, kunt u zich telefonisch aanmelden voor Bruchem bij Ton Baron (tel. 0418-515103) en voor Kerkwijk bij Jilian van Kuilenburg (tel. 0418- 641616). Indien u voorkeur hebt voor een ochtend- of avonddienst kunt u dat aangeven. Als u in juni een dienst in de kerk wilt bijwonen, zien we graag dat u zich uiterlijk donderdag 4 juni aanmeldt. Op vrijdagavond vóór de zondag waarop u bent ingeroosterd krijgt u daarvan bericht met enkele aanwijzingen. Het deel van de gemeente dat niet in de kerk aanwezig is, kan de diensten blijven volgen via de uitzendingen.

Maatregelen
Uit reacties merken we dat verschillende gemeenteleden niet alleen verlangend maar ook een beetje huiverig zijn om weer fysiek bij elkaar te zijn in de kerk. Er worden veel maatregelen genomen en we hopen dat iedere bezoeker zich veilig kan voelen. Wie verkoudheidsklachten of koorts heeft, mag niet in de kerk komen. De overheid adviseert mensen met een kwetsbare gezondheid en ouderen vanaf 70 jaar extra voorzichtig te zijn. Er is een goede plaatsverdeling uitgedacht, zodat er onderling anderhalve meter afstand is. Gezinnen en echtparen mogen wel bij elkaar zitten. Na de dienst wordt de ruimte gereinigd volgens vaste instructies (o.a. het afnemen van de zitplaatsen). Meer informatie en concrete aanwijzingen komen beschikbaar op de website en bij de aanmelding.

Kinderoppas
Vooralsnog zal er in de maand juni geen kinderoppas zijn.

Samenzang
U hebt wellicht vernomen dat er veel te doen is over de samenzang in de kerk. Een besmetting lijkt zich bij zingen veel sterker en wijder te verspreiden dan bij gewoon spreken. Het RIVM onderzoekt nog hoe besmettelijk dit zingen precies is. In afwachting van de resultaten raadt de Protestantse Kerk in Nederland de samenzang met alle aanwezigen heel nadrukkelijk af. Geen gemeentezang zal in de liturgie een pijnlijk gemis zijn. Juist in het zingen is de gemeente met hart en stem betrokken bij het aanroepen en prijzen van de Heere. Er wordt nagedacht over alternatieve mogelijkheden in de liturgie waarbij we niet met z’n allen zingen. We vragen u om uw gebed, ook voor deze moeilijke kwestie. De kerkenraden hopen hierover een besluit te nemen in hun vergadering op 3 juni. Dit besluit wordt vóór zondag 7 juni bekend gemaakt via de website.