Kerkdiensten thuis (2)

Geplaatst op 14 mei, 2020

Welke manieren en tips hebben anderen om als gezin de live uitzendingen van de kerkdiensten zo goed mogelijk mee te maken? Uit de schriftelijke en mondelinge reacties stel ik nu een tweede stukje samen, bedoeld als handreiking. We zullen het nog een tijd moeten volhouden.

Uit een gezin met oudere kinderen kreeg ik te horen dat ze deze periode gebruiken om van het snoepen tijdens de preek ‘af te kicken’. Verder gaf iemand aan dat het thuis erg verleidelijk is om tijdens de dienst of de preek een opmerking te maken over wat er wordt gezegd. Dat kan echter anderen storen bij het ontvankelijk luisteren. Of je krijgt een discussie terwijl de liturgie of preek verder gaat. Daarom wordt afgesproken tijdens de dienst geen opmerkingen te maken. Na de dienst kun je weer praten over wat je hebt gehoord en ook dan mag je je altijd afvragen of het opbouwend is.

Ik hoorde uit een andere plaats dat sommige gemeenteleden de uitzending pas aanzetten wanneer de preek begint. Dan mis je veel! Het gaat toch niet alleen om het consumeren van een preek? We hebben ook het gebed om de Heilige Geest nodig. De Schriftlezing is de basis van de verkondiging. Bovendien zijn we geroepen de lofzang gaande te houden, dat we ook in deze tijd vanuit onze huizen samen God aanroepen en prijzen. De liturgie is een geheel, waarin je je mag laten meenemen door de Heilige Geest. Stap dan niet onnodig en moedwillig pas halverwege binnen, zou ik denken.

We merken dat het niet voor iedereen makkelijk is om thuis de gewoonte vast te houden de zondag te wijden aan God door deel te nemen aan de erediensten. U helpt anderen door elkaar aan te moedigen. De Heere zegent ook de online-kerkdiensten, zodat hongerige zielen voedsel krijgen uit het Woord. Ik hoor dat mensen blij zijn dat ze toch elke zondag het Woord kunnen beluisteren. Laten we de grote Herder bidden of Hij alle schapen dan telkens wil leiden naar Zijn weide.