Kerkdiensten thuis (1)

Geplaatst op 05 mei, 2020

Welke manieren en tips hebben anderen om als gezin de live uitzendingen van de kerkdiensten zo goed mogelijk mee te maken? Het zal verschil maken hoe jong je kinderen zijn. Ouders zullen zelf afwegen hoe ze in hun gezin de aandacht en eerbied het beste kunnen bevorderen. Uit de schriftelijke (digitale) en mondelinge reacties stel ik twee keer een stukje samen, bedoeld als handreiking.

Om zo veel mogelijk echt betrokken te zijn bij de dienst, zitten we bij het begin er allemaal klaar voor en luisteren we de dienst helemaal uit. De psalmen zingen we mee, het bijbelgedeelte zoeken we op en voor het gebed sluiten we zoals gewoonlijk de ogen. Telefoons liggen buiten bereik, zo liet iemand weten.

Met de jongste kinderen, voor wie het te moeilijk is om de hele dienst niets te ‘doen’, wordt vooraf gekozen waarmee ze kunnen spelen. Het mag geen herrie maken. Soms maken ze een werkje van strijkkralen of een kaart, die gestuurd gaat worden naar een oudere of zieke. Tijdens het gebed komen ze stil bij papa of mama zitten. Een gezin meldde dat de kinderen aan tafel zitten met een kleurplaat en ondertussen horen wat de dominee zegt. Ik kreeg zo’n prachtig ingekleurde plaat met bloemen en een bijbeltekst gemaild. Er zijn natuurlijk ook gezinnen met kinderen die nog te klein zijn om stil te blijven en in normale tijden bij de oppas worden gebracht. De aandacht die deze kleintjes vragen, kan erg storend zijn. Als het je teveel hindert bij het luisteren, zou afwissselend één gezinslid bij het kind kunnen blijven terwijl de rest in een ander vertrek rustig luistert. De tweede dienst wordt bij sommigen later op de avond beluisterd, wanneer de jongsten op bed liggen.

Nu het best een tijd gaat duren dat we de diensten online moeten meemaken, is het belangrijk om een aantal goede gewoontes te ontwikkelen. Heeft u nog andere suggesties, dan ontvang ik die graag deze week (a.n.vanderwind@filternet.nl).