Gemeenteavond Kerkwijk

Datum: dinsdag 20 september 2022
Tijd: 20:00 uur
Locatie: Pro Rege

We nodigen alle leden van de gemeente Kerkwijk-Delwijnen-Nederhemert van harte uit voor de gemeenteavond op dinsdag 20 september 2022 om 20.00 uur in Pro Rege. Er wordt verslag gedaan door de colleges van diakenen en kerkrentmeesters van de finaniciën. U kunt ook uw vragen stellen. Zoals eerder toegezegd, zullen we een korte toelichting geven op het standpunt van onze kerkenraad over het zingen in de eredienst. Na een pauze zal met de belijdende leden de zesjaarlijkse stemming worden gehouden.

Zesjaarlijkse stemming

De belijdende leden nodigen we uit om in aansluiting op de gemeenteavond van 20 september hun keuze aan te geven in de zesjaarlijkse stemming. Na een koffiepauze willen we met de lidmaten deze stemming houden. Dit gaat over de manier waarop ouderlingen(-kerkrentmeester) en diakenen worden verkozen. Er zijn in onze kerkorde twee varianten.

Bij de procedure met verkiezingslijsten wordt voor ieder ambt een kieslijst gemaakt. Iedere naam die door tien of meer lidmaten wordt aanbevolen voor een ambt, komt per definitie op de kieslijst. De kerkenraad kan er eventueel nog namen aan toevoegen. Als er op zo’n lijst meer namen staan dan dat er vacatures zijn, wordt er met een stemming door lidmaten uit gekozen.

Het alternatief is de procedure met dubbeltallen, zoals nu in onze gemeenten gebruikelijk is. Hierbij neemt de kerkenraad kennis van de aanbevelingen en stelt voor iedere vacature een dubbeltal op. De lidmaten kiezen uit elk dubbeltal één persoon. In de zesjaarlijkse stemming vraagt de kerkenraad aan de gemeente toestemming om met deze procedure van dubbeltallen verder te gaan.